Časté dotazy
Nejčastější dotazy
Mohu si v Georgi sjednat další produkty od Buřinky?
Ano, v Georgi sjednáte nové nebo další stavebko sobě či svým dětem. Zrovna tak si můžete sjednat úvěr od Buřinky. Proces sjednání v Georgi je kratší a jednoduší, protože nemusíte předkládat některé doklady.
Může mít George nezletilý klient?
George je přizpůsobený i pro nejmenší klienty. Dětem je pomocníkem do jejich 15. narozenin. Sjednat jej můžete jako zákonný zástupce dítěte. Potřebujete k tomu jen svůj doklad totožnosti a rodný list dítěte nebo jiný doklad, který prokazuje, že za dítě můžete jednat. Dítě musí mít unikátní telefonní číslo.
Do aplikace se dítě může přihlašovat pomocí PINu, otisku prstu nebo skenu obličeje. Jako rodič máte ve svém Georgi o všem přehled. Dítě má nejdříve ve svém Georgi automaticky stavební spoření skryto. Je na vás, jestli mu je odkryjete. Nové produkty si však samy sjednat nemohou. K automatickému odkrytí stavebního spoření dítěti dojde v den jeho 15. narozenin.
Jako bonus v Georgi najdou různé finanční tipy a zajímavosti, které jim budou hravou formou přibližovat svět financí.
Jak se změnila podpora státu od roku 2024?
Změní se výše maximální státní podpory, kterou můžete za rok získat, ze 2 000 Kč na 1 000 Kč. Nezmění se však částka, kterou je nutné pro získání této maximální státní podpory naspořit, stále je to 20 000 Kč ročně. Nově také může příjem v podobě vyplacené státní podpory podléhat zdanění. Vše ostatní týkající se státní podpory zůstává beze změny.
Od 1. ledna 2024 dochází ke změně v daňové oblasti. Příjem v podobě vyplacené státní podpory již není osvobozen od daně z příjmů a bude spadat pod tzv. ostatní příjmy vymezené v § 10 zákona o daních z příjmů. Pokud tento příjem v podobě vyplacené státní podpory spolu s dalšími příjmy spadajícími do stejného druhu příjmu v úhrnu přesáhnou ve zdaňovacím období hranici 50 000 Kč, budou podléhat dani z příjmu. Dotazy na svou případnou daňovou povinnost směrujte na správce daně nebo svého daňového poradce.
Proč u mé stávající smlouvy o stavebním spoření nedošlo k automatickému navýšení cílové částky?
Je to z toho důvodu, že se vaše smlouva neřídí nejnovějšími všeobecnými obchodními podmínkami, které automatické navýšení cílové částky upravují. Při každém přespoření cílové částky proto váš vklad vrátíme zpět na účet, ze kterého byl odeslán. Na účet stavebka připíšeme pouze případnou státní podporu a úroky z vkladů.
V pobočkách České spořitelny můžete požádat o navýšení cílové částky tak, aby odpovídala vašim představám. Od té chvíle se na vás začnou vztahovat nejnovější všeobecné obchodní podmínky, což znamená, že pokud by v budoucnu došlo k přespoření, automaticky cílovou částku navýšíme. Platí však, že při přechodu na nové všeobecné obchodní podmínky se nezmění výše úrokové sazby z vkladů.
Které Všeobecné obchodní podmínky platí pro mou smlouvu o stavebním spoření?
Aktuální Všeobecné obchodní podmínky jsou účinné od 1. ledna 2023 a týkají se klientů, kteří si od tohoto data sjednali s Buřinkou jakýkoli produkt (stavební spoření nebo úvěr).
Tyto podmínky se týkají také klientů se smlouvou o stavebním spoření sepsanou od 1. ledna 2014. Vztahují se i na klienty, kteří bez ohledu na datum sepsání smlouvy sami od 1. ledna 2014 požádali o změnu své smlouvy, např. o zvýšení cílové částky, nebo změnu úrokové sazby z vkladů a z úvěru ze stavebního spoření. Pro tyto klienty jsou Všeobecné obchodní podmínky účinné od 24. dubna 2023.
Aktuální Všeobecné obchodní podmínky se nevztahují na klienty, kteří mají smlouvu o stavebním spoření sepsanou před 1. lednem 2014 a po tomto datu neprovedli ani jednu z výše uvedených změn. Pro tyto klienty platí obchodní podmínky platné dle data uzavření smlouvy s Buřinkou.
Archiv všech Všeobecných obchodních podmínek je k nalezení zde. Které obchodní podmínky jsou platné právě pro vaši smlouvu, najdete ve svém ročním výpisu.
Proč je cílová částka u nových smluv stanovena ve výši 500 000 Kč?
Cílovou částku vnímáme jako limit, který můžete, ale nemusíte naspořit. Proto jsme u nových smluv nastavili cílovou částku tak, abyste ji nemuseli řešit a nedostali se do tzv. přespoření, kdy zůstatek na stavebku převýší stanovenou cílovou částku. Pokud by vám cílová částka nestačila, můžete ji kdykoli navýšit. Změna cílové částky je zdarma. Provedete ji jednoduše pro sebe nebo své dítě v Georgi.
Také většinu služeb nabízíme našim klientům zdarma, například ukončení smlouvy před šestým rokem nebo přespoření cílové částky.
Jak si mohu svůj výpis od Buřinky nebo potvrzení o úrocích uložit bez hesla do svého počítače?
Otevřete zaheslovaný dokument s použitím hesla, vyberte volbu „Tisknout“ a místo tiskárny zvolte „Možnost tisku do PDF“ (Microsoft Print to PDF). Po kliknutí na tisk si dokument můžete uložit podle vašeho výběru. Výpis či potvrzení o úrocích pak budete mít uložené bez nutnosti zadávat heslo k dalšímu otevření dokumentu.
Jak vysoká bude moje cílová částka po jejím automatickém navýšení?
Nejlepší bude, když si to ukážeme na příkladu. Vaše sjednaná cílová částka je 200 000 Kč, váš aktuální zůstatek 191 000 Kč a vy pošlete na svůj účet vklad ve výši 20 000 Kč. V takovém případě by po přijetí vkladu činil zůstatek 211 000 Kč. Cílová částka však nemůže být nižší než zůstatek na stavebku, proto k novému zůstatku jednorázově připočteme 30 000 Kč a výslednou hodnotu 241 000 Kč následně zaokrouhlíme na celé desetitisíce nahoru. Nová cílová částka bude 250 000 Kč. Změnu vám následně oznámíme písemně způsobem, který jsme si společně sjednali.
Můžete měnit úrokové sazby z vkladů a úvěru ze stavebního spoření, které mám sjednané ve smlouvě?
Ano, můžeme. Za určitých okolností (nejdříve však po šesti letech spoření) nám zákon umožňuje změnit úrokové sazby z vkladů. Nově můžeme při změně úrokové sazby z vkladů změnit i úrokovou sazbu z úvěru ze stavebního spoření, vždy však zachováme maximální 3% rozdíl. Tedy změníme-li sazbu z vkladů, můžeme změnit i sazbu z úvěru.
Kdy považujeme komunikaci od nás za doručenou?
Okamžik doručení se liší podle způsobu, jakým vám danou zprávu odešleme (tzv. fikce doručení). Při e-mailové komunikaci považujeme zprávu za doručenou druhý den po odeslání e-mailové zprávy. Pokud využijeme internetové bankovnictví George, je zpráva doručena okamžikem jejího zveřejnění v internetovém bankovnictví George. U datových schránek považujeme zprávu za doručenou nejpozději desátý den po dodání do schránky.
V případě, že spolu komunikujeme prostřednictvím poštovních služeb, považujeme zprávu za doručenou třetí den po jejím odeslání na adresu v České republice, nebo patnáctý den po odeslání do zahraničí. U doporučených nepřevzatých zásilek považujeme zprávu za doručenou třetí den od uložení u provozovatele poštovních služeb. Jako doručené považujeme i sdělení, která se nám vrátí jako nedoručitelné nebo které odmítnete převzít.
Vámi zaslané sdělení považujeme vůči nám za účinné dnem jeho doručení na adresu našeho sídla. Můžeme si však dohodnout i jiný okamžik a způsob doručení.
Změní se při automatickém navýšení cílové částky další podmínky smlouvy?
Ne. V případě, že vám automaticky navýšíme cílovou částku, se žádné další sjednané podmínky mezi námi nezmění. Změna cílové částky je zdarma.
Co se stane, když přespořím cílovou částku na svém stavebním spoření?
Pro smlouvy, které se řídí aktuálními všeobecnými obchodními podmínkami, platí, že pokud by došlo na účtu stavebního spoření k přespoření, přistupujeme k automatickému navýšení cílové částky (více zde) a následnému zaokrouhlení na celé desetitisíce směrem nahoru.
Pouze v situaci, kdy by byla navýšením cílové částky překročena hranice 1 000 000 Kč, vracíme vklad, kterým by k přespoření došlo, zpět na účet plátce a k automatickému navýšení nedojde.
U ostatních smluv umožňujeme přespoření cílové částky pouze v případě, kdy na účet stavebního spoření připisujeme úroky z vkladů nebo zálohu státní podpory. Každý vklad klienta, který by vedl k přespoření, vracíme zpět na účet plátce. K automatickému navýšení cílové částky u těchto smluv nepřistupujeme.
Proto pokud se u svého stavebka blížíte k cílové částce, doporučujeme vám ji navýšit. Změna je zdarma a jednoduše ji provedete ve svém Georgi nebo v kterékoli pobočce České spořitelny.
Co je to Bankovní identita?
Jak si nastavím bezplatné elektronické výpisy?
Buřinka umožňuje tři způsoby zasílání výpisů: do internetového bankovnictví George, e-mailem a poštou. Pouze zasílání ročních (bilančních) výpisů do George a e-mailem je zdarma, za zasílání výpisů poštou si účtujeme poplatek 50 Kč.
Výpisy najdete v počítačové verzi George pod záložkou Smlouvy a dokumenty, na kterou se dostanete z úvodní strany přes detail svého produktu. Více zde. Najdete je také v mobilním Georgi v záložce Kontakty. Pokud se chcete vyhnout naúčtování poplatku za vyhotovení a odeslání ročních výpisů poštou, nastavte si zasílání výpisů do George, návod je zde.
Výpisy zasílané do e-mailové schránky si nastavíte jednoduše přes formulář „Žádost o zasílání výpisů e-mailem“, který je na webu v Poradně v sekci Dokumenty a ceníky. Naskenovaný a podepsaný formulář pak odešlete na burinka@burinka.cz a my se o vše postaráme.
Mimořádné výpisy a výpisy po připsání státní podpory jsou bez ohledu na způsob odeslání zpoplatněny jednorázovým poplatkem 50 Kč.
Kde najdu smlouvu a jiné smluvní dokumenty, pokud sjednávám stavební spoření online na webu Buřinky nebo v Georgi?
Po sjednání stavebka na webu Buřinky dostanete smlouvu a veškeré další informace do e-mailu, který jste uvedli při sjednání.
Pokud jste si sjednali stavební spoření přes internetové bankovnictví George, smlouvu najdete pod ikonou „Zprávy“ na horní liště. Po rozbalení klikněte na „Ukázat všechny“ a vše je pak v sekci „Smlouvy a dokumenty“. Smlouvu do George uložíme druhý den po sjednání stavebka. V mobilním Georgi se ke smlouvě o stavebním spoření dostanete přes volbu „Kontakty“, dále „Smlouvy a dokumenty“ a pak otevřete „Archiv“.
Musím cílovou částku naspořit?
Nemusíte. Pro všechny smlouvy o stavebku platí, že není nutné naspořit celou cílovou částku.
U nových smluv je cílová částka nastavena tak, aby vás nijak neomezovala, a to ve výši 500 000 Kč. Můžete si ji zvolit vyšší, i tak bude platit, že ji nemusíte naspořit celou.
Změna cílové částky je pro všechny naše klienty zdarma. Provedete ji jednoduše pro sebe nebo své dítě v Georgi.
Co je to rychlá výplata a kdy ji mohu mít zdarma?
V případě, že se potřebujete dostat k penězům ze stavebního spoření rychle, můžete využít tzv. rychlou výplatu s prominutím výpovědní doby. Při využití této služby vám vyplatíme peníze z vypovězené smlouvy, v případě standardních podmínek do 1 týdne po doručení řádně vyplněné výpovědi smlouvy o stavebním spoření k nám do Buřinky. Cena se řídí dle aktuálního Ceníku SSČS. O rychlou výplatu s prominutím výpovědní doby musíte požádat při výpovědi smlouvy.
V Buřince umožňujeme tzv. rychlou výplatu zcela zdarma pro klienty, kteří si založili smlouvu před 1. 4. 2019, pokud si založí u Buřinky novou smlouvu o stavebním spoření a splní tyto podmínky. Pro smlouvy založené po 1. dubnu 2019 je služba rychlé výplaty zdarma.
V případě předčasného výběru před uplynutím vázací doby, což není spojeno s žádným poplatkem, myslete na to, že vám v takovém případě nebude vyplacena připsaná státní podpora. Výpověď stavebního spoření pro děti se řídí těmito pravidly.
Chci sjednat stavební spoření online. Jak na to?
Online sjednání, a to i pro vaše dítě, umí v mobilu i počítači hravě zařídit náš George. Stačí kliknout zde. Je to rychlé, snadné a bezpečné, bez průtahů s ověřením totožnosti, focením dokladů a vyplňováním osobních údajů.
Když nemáte George, můžete si stavebko sjednat online na www.burinka.cz. K ověření své totožnosti můžete využít svou bankovní identitu, ke sjednání smlouvy pro dítě stačí navíc už jen rodný list. Pokud bankovní identitu nemáte, potřebujete pro sjednání stavebka 2 doklady totožnosti s fotografií (kromě občanského průkazu můžete použít cestovní, řidičský nebo zbrojní průkaz) a výpis z účtu, jehož jste vlastníkem. Při uzavření smlouvy dětem také jejich rodný list.
Sjednání online bohužel neumožňujeme osobám, které nejsou občany České republiky (cizincům), a politicky exponovaným osobám. Tyto osoby musí vždy navštívit pobočku České spořitelny nebo některého z našich externích partnerů. K uzavření smlouvy o spoření s cílovou částkou vyšší než 1 milion Kč je osobní návštěva pobočky nebo externích partnerů také nezbytná.
Vyplatí se založit stavební spoření i pro děti?
Ano, vyplatí. Stavební spoření je pro děti ideální produkt. I dítě může získat státní podporu, která je ve výši maximálně 1 000 Kč za každý rok při naspořené částce 20 000 Kč. Vklady na stavebním spoření jsou pojištěny až do výše 100 000 EUR a úročeny garantovanou úrokovou sazbou 2 % minimálně po dobu 6 let bez rizika jakýchkoli ztrát.
Váš potomek pak může po dosažení plnoletosti peníze použít na cokoli. Může také využít úvěr ze stavebního spoření s výhodnou úrokovou sazbou na pořízení vlastního bydlení nebo financování bytových potřeb.
Více o změnách spojených s dosažením plnoletosti se dozvíte zde.
Co se stane, když dítě dosáhne v průběhu spoření plnoletosti?
Od začátku spoření jsou peníze, které vložíte na stavebko uzavřené pro dítě, jeho majetkem. Ode dne jeho osmnáctých narozenin se však mladý člověk stává navíc i správcem svého stavebka. Pro nás to znamená, že v souladu se zákonem už můžeme informace o spoření sdělovat pouze zletilému majiteli účtu. Stav účtu stavebního spoření svého dítěte tak už neuvidíte ve svém Georgi, stejně tak výpověď smlouvy už vyřídí jenom váš potomek.
Proto vám doporučujeme včas navštívit pobočku České spořitelny i s vaším potomkem, a zřídit pro něj internetové bankovnictví George, které je naším komunikačním kanálem, aby měl o svém stavebku přehled. Spořit na stavebko můžete i nadále, jak jste zvyklí. Všechny podmínky smlouvy a dohodnuté náležitosti zůstávají stejné.
Po dosažení plnoletosti může Váš potomek peníze použít na cokoli, stejně tak může využít úvěr ze stavebního spoření s výhodnou úrokovou sazbou, kterou garantujeme už při založení stavebka. Úvěr lze využít na pořízení vlastního bydlení nebo financování bytových potřeb.
Jak sjednám stavební spoření svým dětem?
Svým dětem můžete jako zákonní zástupci sjednat novou smlouvu online v Georgi nebo na www.burinka.cz. Pro sjednání na našem webu můžete využít službu Bank iD. Pokud sjednání online, které ostatní spořitelny běžně nenabízejí, nechcete využít, pomůže vám se sjednáním nové smlouvy bankéř České spořitelny nebo náš externí partner. K založení vám stačí doklad totožnosti (např. občanský průkaz) a rodný list dítěte, kterými prokážete, že jste zákonným zástupcem.
Mějte na paměti, že peníze vkládané na účet vedený vašim dětem se stávají jejich majetkem, a proto se další nakládání s nimi řídí určitými pravidly.
Jak získám plnou státní podporu?
Pokud si chcete zajistit státní podporu, která je ve výši maximálně 1 000 Kč ročně, spořte si na svém stavebku tak, abyste po odečtení všech poplatků a daní na účtu naspořili v daném roce alespoň 20 000 Kč. Státní podpora činí dle zákona o stavebním spoření a státní podpoře 5 % z ročně uspořené částky v příslušném kalendářním roce, maximálně však z částky 20 000 Kč. Uspořená částka se rovná součtu vkladů, úroků z vkladů a úroků z připsaných záloh státní podpory, sníženému o daň z příjmů z těchto úroků a o poplatky účtované Buřinkou. Cenu za uzavření smlouvy a za roční vedení účtu je lepší uhradit nad rámec částky pravidelného spoření. Pak máte jistotu, že vám tyto platby zbytečně neponíží ročně uspořenou částku, ze které se počítá výše státní podpory.
Pro uplatnění nároku na státní podporu v daném kalendářním roce musí být všechny vklady připsány na účet stavebního spoření nejpozději dne 31. 12. téhož kalendářního roku nebo do data zrušení účtu v případě posledního roku trvání smlouvy. Informace o posledním dni stávajícího kalendářního roku, do kterého banky nebo Česká pošta přijímají platby ve prospěch účtů u Buřinky či jiné banky, zjistíte v konkrétní bance nebo v pobočkách České pošty.
Státní podporu můžete získat a nárokovat na více smlouvách současně, avšak ročně můžete dosáhnout maximálně na podporu ve výši 1 000 Kč v součtu ze všech vašich smluv. Máte-li uzavřeno více smluv o stavebním spoření, státní podpora je přednostně poukazována na dříve uzavřené smlouvy.
Jak mohu změnit své osobní a kontaktní údaje?
Svou kontaktní adresu nebo e-mail můžete snadno aktualizovat v internetovém bankovnictví George, a to v počítači nebo v mobilu. Změnu provedete v sekci Kontaktní údaje, kterou najdete v Georgi v počítači u ikony ozubeného kolečka, v mobilním Georgi je to ikona profilu v pravém horním rohu.
Nemáte George anebo chcete nahlásit změnu svého telefonního čísla? Využijte formulář „Změna osobních a kontaktních údajů“, který najdete na našem webu. Scan vyplněného a podepsaného formuláře pak prosím zašlete e-mailem na burinka@burinka.cz.
Telefon, e-mail či kontaktní adresu změníte i v online formuláři.
Zrovna tak vše vyřídíte v kterékoli pobočce České spořitelny.
Kde a jak zjistím, kolik mám naspořeno?
Rychle a jednoduše si aktuální zůstatek svého stavebka najdete v Georgi, přímo mezi produkty na kartě spoření. V Georgi najdete o svém stavebku vše, co by vás mohlo zajímat, třeba zůstatek, číslo účtu, kolik vložit pro získání maximální státní podpory, přehled příchozích plateb a mnoho dalšího.
Nemáte George? Stav účtu vašeho stavebka vám rádi povíme na lince 800 120 120 a v pobočkách České spořitelny. Jelikož tuto informaci nesmíme povědět každému na zavolání, připravte si údaje pro ověření vaší totožnosti. To je také důvod, proč sdělíme informace jen osobám, které mohou s daným účtem disponovat (účet jim patří nebo jsou oprávněni jako zákonní zástupci, např. v případě účtů vedených dětem). Jednou ročně od nás každý klient také obdrží výpis z účtu se zůstatkem k 31. 12.
Jak je stavební spoření úročeno?
Peníze na stavebku jsou úročeny sazbou, kterou najdete ve své smlouvě. Tento úrok je garantován po dobu šesti let ode dne uzavření smlouvy a po tuto dobu se nemění. Úroky jsou zdaněny srážkovou daní z příjmu fyzických osob ve výši 15 %, tedy stejně, jako je tomu u jiných spořicích účtů bank. Vklady a zůstatky na účtu úročíme podle skutečného počtu dní, kdy spoření běží. Úroky vám připíšeme na účet pravidelně vždy k 31. 12. příslušného kalendářního roku, v případě ukončení spoření ke dni vyplacení zůstatku na účtu.
Jak si nastavím zasílání výpisu od Buřinky e-mailem?
Na www.burinka.cz/formulare vyplňte formulář:
- Souhlas s elektronickou komunikací a zasílání výpisů e-mailem pro fyzickou osobu
- Souhlas s elektronickou komunikací a zasílání výpisů e-mailem pro právnickou osobu
Naskenujte ho a pak jej odešlete na burinka@burinka.cz.
Jak si nastavím u stavebka zasílání výpisů a komunikace od Buřinky do George?
V Georgi na hlavní stránce v Přehledu produktů klikněte u dlaždice svého stavebního spoření na ikonu s domečkem. Dostanete se na detailní přehled svého stavebka. V horní části uvidíte záložku Funkce, ze seznamu vyberte Způsob zasílání výpisů a komunikace, klikněte na Nastavit a z menu si zvolte Do George. Změnu potvrďte a máte hotovo. Další výpisy a komunikaci z Buřinky budete ke svému stavebku dostávat do George a zcela zdarma. Celý postup najdete na www.burinka.cz/vypisy-v-georgi.
V Georgi si takto nastavíte zasílání výpisů a další komunikace z Buřinky nejen pro své stavebko, ale i pro stavebko vašich dětí nebo klientů, které zastupujete.
Jak mám postupovat, když nesouhlasím s výsledkem své reklamace?
Pokud nejste spokojeni s výsledkem své reklamace, obraťte se na tým ombudsmana Finanční skupiny České spořitelny na telefonním čísle 956 717 718, který nastalou situaci a její řešení znovu vyhodnotí.
Na ombudsmana však směrujte pouze reklamace, které již byly vyhodnoceny standardní cestou dle našeho Reklamačního řádu.
Chci podat reklamaci nebo stížnost, jak mám postupovat?
Jste s něčím nespokojeni? Na nic nečekejte a dejte nám o tom vědět. Popište, v čem jsme nezafungovali na jedničku, uveďte své osobní údaje (jméno, příjmení, datum narození, číslo účtu a telefon nebo e-mail) a vše zašlete na burinka@burinka.cz. Přijetí vaší stížnosti či reklamace vám obvykle potvrdíme už během 1 pracovního dne a začneme pracovat na jejím rychlém vyřešení. Více informací najdete v našem Reklamačním řádu.
Kdy mohu požádat o úvěr ze svého stavebního spoření?
Stačí si spořit na stavebním spoření alespoň 2 roky, pak vám umožníme půjčit si maximálně dvojnásobek vašeho zůstatku na účtu stavebního spoření.
Příklad: Máte-li na stavebku zůstatek účtu 50 000 Kč, můžeme vám půjčit až 100 000 Kč. Celkem tedy můžete využít na vylepšení svého bydlení 150 000 Kč.
Svůj nárok na úvěr ze stavebního spoření včetně termínu jeho možného sjednání a parametrů samotného úvěru si snadno ověříte v Georgi.
Co je George?
George je internetové bankovnictví České spořitelny, které využíváme jako náš komunikační kanál. George můžete používat v mobilu i v počítači. Díky Georgi získáte aktuální informace o stavebním spoření nebo úvěru od Buřinky, můžete v něm aktualizovat svůj e-mail a korespondenční adresu, čerpat peníze ze svého úvěru nebo sjednat další produkty od Buřinky.
George Vám pomůže, pokud budete u svého stavebka potřebovat změnit způsob zasílání výpisů a komunikace od Buřinky, zrušit výpis po státní podpoře a ušetřit tak 50 Kč ročně, změnit cílovou částku nebo zobrazit aktuální nárok na úvěr ze stavebního spoření.
Pokud George nemáte, sjednejte si ho pomocí bankovní identity online nebo vám s jeho sjednáním pomůžeme v kterékoli pobočce České spořitelny. Sjednání a vedení George je zdarma a využívat ho můžete, i pokud nejste klienty České spořitelny.
Chci ukončit smlouvu. Jak na to?
Jestli máte George, jednoduše zavolejte svému bankéři v České spořitelně. Proberete spolu detaily zrušení účtu a další možnosti, výpověď následně potvrdíte v Georgi a máte hotovo. Pokud George nemáte, navštivte kteroukoli pobočku České spořitelny nebo některého z našich externích partnerů, a ti s vámi výpověď smlouvy vyřídí.
Ukončení smlouvy si opravdu dobře promyslete, protože v případě předčasného výběru, tzn. před uplynutím vázací doby, vám nebude vyplacena připsaná státní podpora. V takovém případě ji totiž ze zákona musíme vrátit zpět Ministerstvu financí České republiky. Předčasné ukončení smlouvy je pro všechny klienty zdarma.
Pokud přesto své stavebko chcete ukončit a potřebujete se rychle dostat k penězům, požádejte o rychlou výplatu s prominutím výpovědní doby. Tato služba může být zpoplatněna dle Ceníku.
Pro ukončení smlouvy nezletilého účastníka si pročtěte otázku Jak mohu vypovědět smlouvu o stavebním spoření uzavřenou pro dítě?
Jakým způsobem a v jaké lhůtě mohu od smlouvy o stavebním spoření odstoupit?
Od smlouvy o stavebním spoření můžete odstoupit ve lhůtě 30 dnů od uzavření příslušné smlouvy, pokud jsme dosud neuzavřeli smlouvu o poskytnutí překlenovacího úvěru a úvěru ze stavebního spoření, a to bez udání důvodu a bez jakýchkoli sankcí. Již zaplacenou cenu za uzavření smlouvy vám vrátíme v plné výši včetně již uložených peněz. Pokud si tedy rozmyslíte, že ve spoření nechcete pokračovat, můžete v této lhůtě od smlouvy odstoupit. Na adresu sídla stavební spořitelny zašlete písemné oznámení o odstoupení s vaším ověřeným podpisem. Práci vám usnadní formulář Odstoupení od smlouvy. Doporučujeme oznámení zaslat doporučeně poštou. S odstoupením od smlouvy vám pomohou i v kterékoli pobočce České spořitelny, případně naši externí partneři.
Ke kterému dni se stavební spoření ukončuje?
Stavebko se ukončí po uplynutí 3měsíční výpovědní doby, kterou jsme si sjednali ve smlouvě. Po podání výpovědi začne tato doba běžet v první den měsíce následujícího po doručení výpovědi, a končí posledním dnem třetího kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla výpověď doručena. Peníze vám budou k dispozici první následující pracovní den. Výpověď je podaná vždy ke dni, kdy jsme ji v Buřince obdrželi, včetně podepsání výpovědi s bankéřem nebo naším externím partnerem.
Můžete požádat i o prominutí výpovědní doby, v takovém případě dostanete peníze v případě standardních podmínek do 1 týdne. Více zde.
Kdy vzniká nárok na výplatu státní podpory?
Základní podmínkou pro nárokování státní podpory je žádat ve smlouvě o nárok na státní podporu. Na to je potřeba myslet ještě dříve, než smlouvu uzavřete.
Nárok na státní podporu vzniká v případě, že spoříte po dobu 6 let a s vkladem nijak nenakládáte. Po 6 letech můžete naspořené prostředky včetně přiznané státní podpory vybrat a použít na cokoli.
Po ukončení smlouvy se vyplácí státní podpora ještě za aktuální rok dle uspořené částky, obvykle v dubnu následujícího roku a stejným způsobem, jakým vám byl vyplacen výnos ze stavebního spoření. Pro smlouvy sjednané do roku 2003 a ukončené v první polovině roku je výplatním termínem říjen téhož roku.
Jak probíhá vypořádání stavebního spoření v rámci dědického řízení?
S touto velmi těžkou životní situací jsme připraveni co nejvíce pomoci. Zůstatek na účtu se ke dni úmrtí stává předmětem pozůstalostního řízení. Budeme proto potřebovat doložit úmrtní list. Na stavebku dojde k zastavení účtování poplatků i úročení vkladů, avšak vypořádání nastane teprve po projednání pozůstalosti a doručení pravomocného usnesení soudu. Doporučujeme upozornit notáře na vhodnost oslovení všech stavebních spořitelen s dotazem na existenci stavebního spoření, ať se nemusí dědické řízení dodatečně otevírat. Pozor, v případě úmrtí manžela či manželky již smlouva automaticky nepřechází na pozůstalého.
Co mám dělat, pokud pošlu peníze na špatné číslo účtu?
Nevěšte hlavu, s tím vám pomůžeme. Pokud špatně zvolené číslo účtu neexistuje, platba se automaticky vrátí na váš účet. V opačném případě, kdy účet existuje, se platba standardně zaúčtuje majiteli účtu. V tomto případě navštivte pobočku České spořitelny, kde vám poradíme, co v dané situaci dělat, nebo napište na burinka@burinka.cz.
Co mohu vyřídit na základě ověřené plné moci?
Veškeré změny smlouvy za jiného účastníka lze provádět pouze na základě plné moci s ověřeným podpisem a také podle rozsahu plné moci. To znamená, že v plné moci musí být výslovně uvedeno, k jakým úkonům a ohledně jakého produktu ji lze využít.
Jste-li v zahraničí, váš podpis může být ověřen zastupitelským úřadem České republiky v zahraničí (např. konzulát nebo velvyslanectví ČR) nebo v případě zemí, které jsou součástí tzv. Haagské úmluvy o apostile, u notáře, kde musí být součástí ověření doložka (tzv. apostila).
Nemohu spořit tak, jak mám sjednáno ve smlouvě, co mám dělat?
Nic dělat nemusíte. U nás máte stejné podmínky smlouvy, i když nespoříte tak, jak jsme si sjednali ve smlouvě. Klientům doporučujeme spořit pravidelně, vyznáváme však platební svobodu.
Pouze pokud chcete spořit více, než jsme si sjednali ve smlouvě, a vaše smlouva se neřídí aktuálními všeobecnými obchodními podmínkami, hlídejte si výši cílové částky a zůstatek na vašem účtu stavebního spoření, aby nedošlo k přespoření. Při přespoření totiž platbu vrátíme zpět. U smluv, které se všeobecnými aktuálními podmínkami řídí, uplatňuje tzv. automatické zvyšování cílové částky. V případě, že nastaly okolnosti, kvůli kterým nemůžete spořit (např. přijdete o zaměstnání), můžete přestat na čas spořit bez jakékoli sankce. O této skutečnosti nás nemusíte informovat.
Kdy se připisuje státní podpora a jak zjistím, že už ji mám na účtu?
Státní podpora se každoročně připisuje ve druhé polovině dubna za předchozí kalendářní rok. Je-li státní podpora od ministerstva financí přiznána, připíšeme ji na váš účet s datem, kdy jsme ji obdrželi. Úročíme ji tak od první chvíle.
To, že máte státní podporu na účtu připsanou, zjistíte několika způsoby. Například z květnového výpisu po připsání státní podpory, máte-li tento výpis sjednaný. Informaci o připsání státní podpory najdete také v Georgi. Nemáte George? Všechny informace vám rádi povíme v kterékoli pobočce České spořitelny nebo na lince 800 120 120.
Připsání státní podpory i úroků dále zjistíte ve svém ročním výpise z účtu stavebního spoření na začátku nového roku. Tento výpis odesíláme všem klientům způsobem, který jsme si sjednali.
Kdy a jak obdržím výpis z účtu a jak si mohu změnit způsob jeho zasílání?
Roční výpis z účtu vám pošleme vždy začátkem nového roku, obvykle v lednu. Najdete v něm informace o naspořené částce a všech pohybech na účtu. Výpis vám pošleme takovou formou, jakou jsme si společně sjednali (do George, e-mailem, případně poštou). Při zrušení účtu stavebního spoření vám zašleme poslední výpis za aktuální rok spoření společně s potvrzením o zrušení účtu. Doporučujeme nastavit si zasílání výpisů do George, ať si nemusíte stále pamatovat, kde máte výpisy uložené, také se vyhnete riziku nechtěného smazání z e-mailu. Jak na to najdete na www.burinka.cz/vypisy-v-georgi. Roční výpis od Buřinky zasílaný poštou je zpoplatněn částkou 50 Kč.
Způsob zasílání výpisů si můžete nastavit v Georgi nebo pomocí tohoto formuláře.
Jak se ve výpisech vyznat, najdete zde.
Co se stane se stavebním spořením po uplynutí 6 let?
Po uplynutí vázacího období 6 let smlouva automaticky nekončí a ani vy ji nemusíte ukončovat, ale můžete dále spořit. Máme však po splnění zákonných podmínek (doba spoření 6 let a nevyužití nabídky úvěru ze stavebního spoření) možnost změnit úrokovou sazbu z vkladů. U smluv, které se řídí aktuálními všeobecnými obchodními podmínkami máme společně se změnou úrokové sazby z vkladů po 6 letech právo změnit i úrokovou sazbu z úvěru ze stavebního spoření. Vždy ale dodržíme zákonný 3% rozdíl mezi sazbami. Aktuálně nabízenou úrokovou sazbu najdete ve Sdělení.
Kolik mám vložit pro získání maximální státní podpory?
Přesnou částku pro získání maximální státní podpory najdete v Georgi. Nemáte George? Zavolejte na 800 120 120 nebo navštivte kteroukoli pobočku České spořitelny, kde vám tuto informaci rádi sdělíme. Jak si zajistit podporu v plné výši, zjistíte zde.
Mohu na účet stavebního spoření vložit jednorázový vklad a zajistit si tak státní podporu dopředu?
Ano, můžete. Jednorázový vklad může být výhodný, pokud chcete zhodnotit větší objem peněz. I touto formou jednorázového spoření si můžete zajistit nárok na přidělení státní podpory v následujících letech. Podmínkou je, abyste si požadavek na přidělení státní podpory sjednali při uzavření smlouvy a tento požadavek již neměnili.
V každém kalendářním roce jsou vaše vklady rozpočítány, a částka, která v daném roce převyšuje 20 000 Kč, je převedena do následujícího roku. Tím se zajistí získání státní podpory i v budoucnu, dokud není vložená částka vyčerpána nebo není smlouva ukončena. Pokud byste na smlouvě změnili požadavek na státní podporu, od té doby již nikdy nebude k převádění naspořených částek docházet.
Mohu zaplatit poštovní poukázkou?
Ano, ale jelikož je poštovní poukázka zpoplatněna dle ceníku České pošty, platbu tímto způsobem nedoporučujeme. Jednoduchá, rychlá a bezpečná je platba formou bezhotovostního převodu z vašeho účtu.
Trváte na platbě prostřednictvím poštovní poukázky? Použijte poštovní poukázku typu A, kterou najdete v pobočkách České pošty. Při jejím vyplňování věnujte pozornost těmto údajům.
V pravé části poukázky:
ČÁSTKA | Kč |
VE PROSPĚCH ÚČTU | předčíslí – číslo účtu (POZOR – doplněné nulami zleva!) |
KÓD BANKY | 8060 |
ODESÍLATEL | jméno, příjmení a adresa odesílatele platby |
Ve střední části poukázky:
ADRESA MAJITELE ÚČTU | Stavební spořitelna České spořitelny, a. s. Antala Staška 1292/32, 140 00 Praha 4 |
V levé části poukázky:
ČÁSTKA | Kč |
ADRESA MAJITELE ÚČTU | Stavební spořitelna České spořitelny, a. s. Antala Staška 1292/32, 140 00 Praha 4 |
ODESÍLATEL | jméno, příjmení a adresa odesílatele platby |
Mohu na svůj účet stavebního spoření poslat platbu ze zahraničí?
Zaslání platby na účet stavebního spoření ze zahraničí je možné. Pro zaslání je potřeba znát:
- číslo tohoto účtu vedeného Buřinkou (tj. účtu příjemce) v mezinárodním formátu (tzv. IBAN), které je uvedeno ve výpisu z účtu ve tvaru: CZXX 8060 XXXX XXXX XXXX XXXX.
- SWIFT kód banky příjemce v mezinárodním formátu (tzv. BIC), který najdete ve výpisu z účtu a zní GIBACZPX.
- platba může být zaslána z celého světa, a to výlučně v některé z těchto měn: AUD, CAD, CHF, CZK, DKK, EUR, GBP, HKD, HRK, HUF, ISK, JPY, NOK, NZD, PLN, RON, RUB, SEK, TRY, USD, ZAR.
Při odeslání platby v jiné měně než CZK, bude provedena konverze na CZK aktuálním kurzem deviza nákup dle kurzovního lístku České spořitelny. V případě platebních příkazů ze zahraničí ze zemí EU/EHP vám doporučujeme zadat bankovní výlohy s dispozicí SHA. Vy jako plátce budete hradit poplatky své banky a my jako příjemce uhradíme poplatky své banky. Pokud se jedná o platbu z ostatních zemí, doporučujeme platbu s dispozicí OUR, kdy vy jako plátce uhradíte veškeré s platbou spojené poplatky. Při zadávání čísla účtu a platebních symbolů věnujte pozornost pečlivému a čitelnému vyplnění následujících údajů:
NÁZEV ÚČTU PŘÍKAZCE | (BY ORDER OF) | název zahraniční banky plátce včetně adresy a státu |
NÁZEV ÚČTU PŘÍJEMCE VČETNĚ ADRESY A STÁTU | (BENEFICIARY) (INCL. ADDRESS AND COUNTRY) | jméno a příjmení a adresa účastníka stavebního spoření, na jehož účet je platba odesílána |
BANKA PŘÍJEMCE VČETNĚ ADRESY A STÁTU | (BENEFICIARY BANK) (INCL. ADRRESS AND COUNTRY) | Česká spořitelna, a. s., Olbrachtova 1929/62, Prague 4, 140 00, Czech Republic |
ČÍSLO ÚČTU PŘÍJEMCE | (BENEFICIARY ACC. NO.) | CZXX 8060 XXXX XXXX XXXX XXXX |
SMĚROVÝ KÓD BANKY | (BANK CODE) | GIBACZPX |
MĚNA | (CURRENCY) | |
ČÁSTKA | (AMOUNT) | |
SPLATNOST | (DUE DATE) | |
ÚČEL ÚHRADY | (DETAILS OF PAYMENT) | předčíslí – číslo účtu / 8060 |
BANKOVNÍ VÝLOHY | (DETAILS OF CHARGES) | SHA (ze zemí EU/EHP), OUR (z ostatních zemí) |
Jak mám postupovat při platbě v hotovosti?
Nejpohodlnější, nejrychlejší a nejbezpečnější je posílat na své stavebko peníze bezhotovostním převodem z účtu.
Trváte-li na hotovostních platbách, můžete využívat vkladomaty České spořitelny. Jen pozor, vkladomaty neumí ohlídat možné přespoření cílové částky na vaší smlouvě o stavebním spoření. Pro vložení peněz na účet u Buřinky můžete využít také pokladny v pobočkách České spořitelny (v případě pobočky s pokladnou). Na pokladnách poboček se rizika přespoření cílové částky bát nemusíte. Pokud jste klientem České spořitelny, máte platby z vkladomatů i pokladen v pobočkách České spořitelny na účet Buřinky zdarma. Při zadávání platby věnujte pozornost následujícím údajům:
ČÍSLO ÚČTU PŘÍJEMCE | předčíslí – číslo účtu |
KÓD BANKY | 8060 |
ČÁSTKA | |
DATUM SPLATNOSTI |
Nepovinné údaje (variabilní symbol, konstantní symbol, specifický symbol) Buřinka nevyžaduje, proto je nemusíte vyplňovat. V případě vkladu přes pokladny ostatních bank se nejprve informujte, zda daná banka tuto službu vůbec poskytuje a jaké poplatky za tuto službu účtuje.
Jak mám postupovat při platbě z bankovního účtu?
K platbě z bankovního účtu potřebujete znát pouze číslo účtu vašeho stavebka. Číslo účtu je totožné s číslem smlouvy o stavebním spoření. Najdete ho hned v úvodu smlouvy (má tvar předčíslí – číslo / kód banky). Každý klient má unikátní číslo účtu, proto u plateb na tento účet není potřeba uvádět variabilní, konstantní ani specifický symbol. Při zadávání čísla účtu a platebních symbolů věnujte pozornost následujícím údajům:
ČÍSLO ÚČTU PŘÍJEMCE | předčíslí – číslo účtu |
KÓD BANKY | 8060 |
ČÁSTKA | |
DATUM SPLATNOSTI |
Starosti s pravidelnými platbami na účet stavebního spoření vám usnadní trvalý příkaz z bankovního účtu. Nastavení trvalého příkazu zařídíte v Georgi v sekci Trvalé platby.
Kde zjistím číslo účtu, na které mohu spořit nebo poslat platbu za uzavření smlouvy?
Číslo účtu stavebního spoření, na který můžete pravidelně posílat své úspory, je stejné jako číslo vaší smlouvy. Najdete ho přímo ve smlouvě, v Georgi a na výpisech z účtu vašeho stavebka. Číslo účtu má vždy tento tvar: XXXXXX – XXXXXXXXXX / 8060 (= předčíslí – číslo účtu / kód banky). Každý klient má unikátní číslo účtu, proto u plateb na tento účet není potřeba uvádět variabilní, konstantní ani specifický symbol.
Nejspolehlivějším a také nejpohodlnějším způsobem pravidelného spoření je forma trvalého příkazu z účtu. Díky pravidelnému spoření si můžete zajistit možnost nároku na získání státní podpory. Nastavení trvalého příkazu zařídíte v Georgi v sekci Trvalé platby.
Mohu založit stavební spoření a spořit svým vnoučatům?
Ano, i jako prarodič můžete svým vnoučatům sjednat smlouvu o stavebním spoření. Je třeba doložit ověřenou plnou moc od zákonného zástupce dítěte. Je nutné, aby Váš podpis, případně podpisy zástupců klienta, byly ověřené úředně např. u notáře, na obecním či krajském úřadu nebo u České pošty s označením Czech POINT. Poté už jim můžete spořit na účet, jehož číslo se dozvíte ihned při sjednání smlouvy. Více informací o tom, jak sjednat smlouvu. Založení je možné pouze v pobočce České spořitelny.
Mějte na paměti, že peníze vkládané na účet vedený vašim vnoučatům se stávají jejich majetkem, a proto se další nakládání s nimi řídí určitými pravidly.
Jak mohu vypovědět smlouvu o stavebním spoření uzavřenou pro dítě?
Při výpovědi smlouvy mějte při sobě vždy rodný list dítěte. Smlouvu může vypovědět jedině jeho zákonný zástupce, tj. většinou rodiče dítěte nebo jiní soudem určení zákonní zástupci. Smlouvu může vypovědět kterýkoli z rodičů, pokud doloží Prohlášení druhého zákonného zástupce účastníka vyjadřující souhlas s podáním výpovědi na účet dítěte. Takové prohlášení vyplní druhý rodič současně s podáním výpovědi stavebka dítěte, nebo při samostatné návštěvě pobočky nebo některého z našich externích partnerů. Může to mít ale pár háčků:
- pokud je smlouva ukončena před uplynutím 6 let od jejího uzavření, je nutné doložit pravomocný souhlas soudu s výpovědí,
- stejně tak je pravomocný souhlas soudu s výpovědí nutné doložit i v případě, kdy s výpovědí smlouvy nesouhlasí druhý z rodičů dítěte.
Formulář Prohlášení je k dispozici v pobočkách nebo u našich externích partnerů.
Více informací a podkladů pro souhlas soudu s výpovědí najdete zde.
Při přípravě návrhu na soud vám pomůže náš Vzor návrhu na schválení právního jednání učiněného za nezletilého.
Kolik mě založení stavebního spoření bude stát?
Za správu a vedení účtu stavebního spoření budete platit pravidelný roční poplatek. První hned po podpisu smlouvy na následujících 12 měsíců dopředu. Poté při každém výročí uzavření smlouvy na další rok dopředu. Takto každý další rok, dokud smlouva neskončí.
Když si například založíte smlouvu v listopadu, zaplatíte poplatek hned při uzavření smlouvy na 12 měsíců dopředu, pak až za rok opět v listopadu na dalších 12 měsíců, a to, dokud vám neskončí smlouva. Placení tohoto poplatku nemusíte mít poznačeno v kalendáři, při každém výročí smlouvy ho odečteme ze zůstatku účtu stavebního spoření.
Ideální je po uzavření smlouvy zaplatit poplatek bankovním převodem a spořit pravidelně formou trvalého příkazu z účtu. Tak budete mít jistotu, že získáte státní podporu v maximální možné výši. Výdaje spojené s uzavřením smlouvy o stavebním spoření najdete přehledně v našem Ceníku.
Pravidelně vyhlašujeme obchodní akce, díky kterým můžete získat slevu na účtované poplatky. Probíhající akce zveřejňujeme v Aktualitách, kde také uvádíme jejich podmínky.
Nenašli jste, co jste hledali?
Napište nám svůj dotaz a my vám jej co nejdříve zodpovíme.
Kontaktní formulář