Kdy dětem předat věno či výbavu do života? Ke svatbě je dostávají častěji synové
Průzkum Stavební spořitelny České spořitelny ukázal, že pokud rodiče dávají dětem výbavu či věno, je právě uzavření sňatku téměř v polovině rodin příležitostí k jeho předání. Nejčastějším a nejoblíbenějším svatebním darem jsou v poslední době peníze, ale hmotná výbava má stále svou nezastupitelnou roli, a to i v generaci mladých dospělých. Sňatky svou symbolickou roli v předávání výbavy ale podle průzkumu ztrácejí. Zejména dcery pomoc do samostatného života dostávají mnohem dříve, většinou při odstěhování do vlastního. Odborníci rodičům radí: „Dejte hlavně penězům příběh.“
Mladí na výbavu nemusí čekat až do svatby
Dle průzkumu Buřinky materiální či finanční dar u příležitosti uzavření manželství dostalo 42 % obdarovaných. Překvapivé je, že vybavení do domácnosti či peníze přímo ke svatbě častěji dostávají synové (45 %) než dcery (39 %). Ty totiž na svou výbavu většinou nemusí čekat až do svatby a dostávají ji spíše postupně. Sňatky svou symbolickou roli v předávání výbavy ale podle průzkumu ztrácejí obecně. Zatímco v generaci 45 – 75 let dostalo výbavu k svatbě 60 % obdarovaných, u mladých dospělých ve věku 18 – 29 let čeká na věno a výbavu až do svatby ani ne každý desátý. Dostávají ji totiž mnohem dříve, většinou při odstěhování do vlastního nebo k různým příležitostem jako narozeniny či Vánoce.
Výbavy si váží častěji mladí
„Největší radost mají Češi z peněz nebo stavebního spoření (82 %), potěší je ale stále i hmotná výbava,“ říká Stanislav Oliva ze Stavební spořitelny České spořitelny. Vděčnost za talíře, peřiny, hrnce a ručníky překvapivě nejčastěji cítí mladí dospělí. Potvrzuje to i zkušenost Martiny Viktorie Kopecké, farářky Církve československé husitské: „Vděčnost je mezi lidmi, které oddávám, častá. Děti si zatím váží toho, že o ně rodiče mají zájem, starost. Učme je, že vážit si daru je normální. Nic, co dostaneme, bychom neměli brát jako samozřejmost. I peníze jako dar je proto dobré spojit s emocemi, příběhem.“
Jen třetina lidí si svou výbavu smí vybrat sama
S opuštěním hnízda je spojena i neochota rodičů vzdát se vlivu, který na své potomky doposud uplatňovali. Znát je to i při výběru věcí do výbavy, kde rodiče ohled na vkus dětí tolik neberou. Například povlečení, ručníky či záclony si smělo samo vybrat jen 27 % těch, kteří je od rodičů ve výbavě dostali. 7 % obdarovaných je vybíralo společně, ale skoro dvěma třetinám obdarovaných je rodiče vybrali sami podle svého vkusu.
Přinášíme vám několik tipů, jak pořídit a předat dětem věno či výbavu:
1. VÝBAVU NAKUPUJTE SPOLEČNĚ – Přejete-li si dát dětem jako svatební dar vybavení domácnosti, běžte jej do obchodu vybrat společně. Děti uplatní svůj vkus a vy můžete přispět radou ohledně kvality materiálu a praktičnosti. Obě strany budou spokojené a ještě strávíte čas společně. 2. VYUŽIJTE ONLINE PLÁNOVAČ – zeptejte se dětí, zda nevyužívají nějaký online seznam svatebních přání (např. tomikup.cz), kde můžete jednoduše svatební dar vybrat podle jejich vkusu a zarezervovat. Budete mít jistotu, že stejnou sadu hrnců nedostanou čtyřikrát. 3. VYROBTE CERTIFIKÁT – „Pokud máte pro děti založené stavební spoření a nechcete jim při předání věna dát do ruky smlouvu, věnujte jim osobní dárkový certifikát,“ radí Stanislav Oliva ze Stavební spořitelny České spořitelny. Ke stažení zde. 4. DEJTE PENĚZŮM PŘÍBĚH – Pokud dětem dáte hotovost jen tak, nemusí si jí tolik vážit. „Ze samotných peněz se vztah nevybuduje, je pěkné spojit je s emocemi, příběhem. Ten může být o tom, jak jste vy peníze spořili nebo, co si za ně děti či vnoučata pořídí,“ říká Martina Viktorie Kopecká, rodinná terapeutka a farářka Církve československé husitské. 5. NEMUSÍ TO BÝT JEN O PENĚZÍCH – Z průzkumu Buřinky vyplývá, že za výbavu do života lidé považují také zážitky, vzdělání, výchovu i předání určitých hodnot. To už těsně před svatbou nedoženete. Můžete ale dětem předat třeba knihu rodinných receptů nebo fotoalbum. Bude to krásný osobní doplněk třeba k finančními daru. |
O výzkumu
Výzkum pro Stavební spořitelnu České spořitelny (Buřinku) prováděla v listopadu 2019 společnost STEM/MARK na reprezentativním vzorku populace ČR ve věkové kategorii 18-75 let v počtu 1009 osob.
Kontakt pro média
Monika Kopřivová, specialistka komunikace SSČS, 724 087 666, monika.koprivova@burinka.cz
Hana Burečková, Account Manager AMI Communications, 604 684 103, hana.bureckova@amic.cz